Mijn eerste weekje Blagoëvgrad - Reisverslag uit Blagoevgrad, Bulgarije van Bas Rijssel - WaarBenJij.nu Mijn eerste weekje Blagoëvgrad - Reisverslag uit Blagoevgrad, Bulgarije van Bas Rijssel - WaarBenJij.nu

Mijn eerste weekje Blagoëvgrad

Door: Bas

Blijf op de hoogte en volg Bas

27 Januari 2016 | Bulgarije, Blagoevgrad

Beste ouders, zus, vriendin, vriendjes en vriendinnetjes, oma, familieleden, teamgenoten, collega’s en misschien wel vage kennissen,

Dinsdag 19 januari is mijn avontuur in Bulgarije eindelijk begonnen. Na zo’n lange voorbereiding was het moment gekomen dat ik eigenlijk niet meer kon wachten ondanks dat ik het thuis zo goed heb. De dag begon behoorlijk vroeg. Om 3 uur midden in de nacht ging de wekker om vervolgens rond 4 uur samen met papa, mama en Yqueme te vertrekken naar het vliegveld.

De vlucht was prima, lekker geslapen en prima contact gehad met een Bulgaarse naast mij. Alhoewel… de vlucht eindigde nogal vreemd… Het vliegtuig was geland, iedereen klapte in zijn handen, stond op om uit het vliegtuig te stappen totdat een vrouw besloot om er even een show van te maken. Ze schreeuwde in de rondte tegen alles en iedereen ( in een of andere brabbeltaal, waarschijnlijk Bulgaars) en besloot vervolgens om iedereen in het vliegtuig te slaan en te schoppen. M’n buurvrouw(?) zei, welkom in Bulgarije… dus de toon was gezet :p.

Na een busreis van 4 uur vanuit Sofia naar Blagoëvgrad was ik eindelijk aangekomen op de campus.
Samen met een Nederlandse jongen en een Belgisch meisje heb ik deze bijzondere reis gemaakt. Eerst van het vliegveld naar het centrale busstation en vanaf het busstation naar Blagoëvgrad.
Eén dag voor mijn aankomst had het nogal gesneeuwd dus alles was mooi wit. De reis tussen de bergen en het landschap was daarom niet zo verkeerd.

Vervolgens kreeg ik mijn kamer toegewezen op de campus, spannennnndd !!!
Het is een twee persoonskamer met 2 bedjes, 3 kasten, één koelkast en daarmee staat de kamer vol, m’n koffers passen er nog net in maar dat was het dan ook wel… Dat was dus een beetje teleurstellend. Gelukkig heb ik wel mijn eigen badkamer
Het 2e bed is nog leeg dus ik ben nog steeds benieuwd naar mijn kamergenoot!

Na het inrichten van mijn kamer ben ik vervolgens met een Nederlandse jongen ( Cas ) en een Duitse jongen ( Mike ) het centrum op gaan zoeken. Nadat we een paar Bulgaren hadden aangesproken, waren wij bij een restaurantje aangekomen. Hier een bord tagliatelle en een halve liter bier besteld, koste: 5 Bulgaarse lev, oftewel 2,5 euro en het eten was ook nog eens heel lekker . Daarna wederom de weg gevraagd naar een paar leuke barretjes! Een Bulgaarse vrouw greep haar kans en vroeg m’n Duitse reisgenoot om een fooitje… Maar ach we waren wel geholpen (al zou ik zo’n schooier niks geven). Na enkele halve liters besloten om maar naar huis te gaan en nog even te kaarten.

Woensdag 20 januari begon de introweek met enkele voorlichtingen enzovoort. Deze dag wederom veel mensen en nationaliteiten ontmoet. Op school vele nationaliteiten ontmoet zoals een Macedoniër, Bulgaar, Rus, Oekraïense, Let, Serviër, Engelse en heb verschillende Amerikanen ontmoet, vrij divers dus.

Donderdag hadden we een bezoek gebracht aan het historisch museum van de stad, niet heel interessant maar achja. Daarna weer gezellig uit eten geweest en hadden we wat drankjes gekocht die we met een grote gezellige groep hebben genuttigd in één van de openbare ruimtes op de campus. Daarna met enkele nog naar het centrum geweest om een van de kroegen op te zoeken. Helaas was de kroeg nog half leeg maar dit komt omdat de meeste studenten pas aankomen in het weekend omdat de lessen pas beginnen op maandag. Daardoor is de stad nog leeg op sommige plekken en momenten.

Vrijdag hebben we het Bachinovo park bezocht met de groep erasmusstudenten en de Amerikanen. Het was een flinke wandeling maar dat was het waard. Doordat er veel sneeuw ligt was het bergachtige landschap prachtig. In het park hebben we wat gegeten en gedronken en zijn weer terug naar de campus gegaan.
‘S avonds uiteten geweest en daarna met ongeveer 25 man gedronken in een van de openbare ruimtes op de campus. Gelukkig had ik wat dobbelstenen meegenomen dus konden we wat spelletjes spelen :p
Rond 12 uur zijn we naar het centrum van de stad gegaan. Ik ben met enkele Bulgaren en een Let naar een van de Bulgaarse clubs geweest. Dat was toch net iets anders dan ik gewend was hahaha. Bulgaarse muziek, allemaal brede mannen met kale koppen en schaars geklede vrouwen. Het was anders maar het was top om een keer mee te maken.

Zaterdag werd ik pas om 3 uur wakker hahah waardoor ik het programma had gemist… oooeeps. Gelukkig was ik niet de enige en was het ook geen probleem. ‘S avonds uiteraard weer uiteten geweest en daarna bier gedronken op de campus en daarna weer op stap. Een beetje hetzelfde dus als de dag ervoor.

Zondag was een vrije dag waardoor ik weer lekker kon uitslapen. Daarna met een groep erasmusstudenten naar het centrum geweest. Zij zitten hier al een half jaar dus kennen de plekjes in de stad dus dat is handig . De groep bestaat uit 3 Franse, 3 Spanjaarden, één Belg en ik. We hadden een barretje bezocht op de bovenste verdieping van een groot shoppingcenter. Vanaf dit gebouw heb je een prachtig uitzicht over de stad en zie je in de verte de bergen. Eigenlijk zie je overal bergen want Blagoëvgrad is omringt met bergen… maar dat was heel mooi.
‘S avonds zijn we met de Amerikanen en de erasmusstudenten naar de bioscoop geweest. Daarna wederom uit eten geweest. Het uit eten kost gemiddeld 5 euro en dan heb je een hoofdgerecht en een halve liter bier, vandaar dat we dus ook elke avond uiteten gaan .
Daarna zijn we met een groep wat gaan drinken in de lobby van een van de skaptora’s (appartementen waar iedereen woont ). Vervolgens bleek dat er iemand jarig zou zijn na 12 uur dus verhuisde we met de groep naar haar appartement. Zo belande we op iemands verjaardag die wij allemaal (nog) niet kende, maar dat is blijkbaar normaal en zij vond het prima. Op deze manier leer je dus een hele hoop mensen kennen :P

Kortom m’n eerste week was fantastisch, het was vooral eten, drinken, eten en weer drinken,
luisteren naar introducties en veel wandelen. Ik heb al veel verschillende mensen ontmoet en mooie dingen gezien!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bas

Op deze site zal ik (waarschijnlijk) enkele verhalen over mijn avontuur in Bulgarije vertellen.

Actief sinds 15 Jan. 2016
Verslag gelezen: 314
Totaal aantal bezoekers 2600

Voorgaande reizen:

19 Januari 2016 - 22 Mei 2016

Verblijf Bulgarije

Landen bezocht: